tag:blogger.com,1999:blog-32727757014603775482024-03-05T18:28:17.529-08:00"Polska to nie jest kraj dla miłośników detalu." T. JastruneMeRhttp://www.blogger.com/profile/08133405635384808903noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-3272775701460377548.post-23331137137324694832011-11-23T01:06:00.007-08:002013-01-22T08:18:00.715-08:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<div style="color: #073763;">
<span style="font-size: small;"></span></div>
<div style="color: #073763;">
<span style="font-size: small;"><b>WITAMY NA ARCHIWALN<span style="font-size: small;">EJ</span> STRONIE STOWARZYSZENIA<span style="font-size: small;"> </span>MIASTOMOJ<span style="font-size: small;">EAWNIM.PL<span style="font-size: small;">, DZIAŁAJĄCEJ W LATACH 200<span style="font-size: small;">7 -</span> 201<span style="font-size: small;">1</span></span></span></b></span><br />
<br />
<span style="color: red;"><span style="font-size: small;"><b><span style="font-size: small;">ZAPRASZAMY NA AKTUALNĄ STRONĘ:</span></b></span></span><br />
<span style="color: red;"><span style="font-size: small;"><b><span style="font-size: small;"><a href="http://miastomoje.org/" target="_blank">WWW.MIASTOMOJE.ORG </a></span></b></span></span><br />
<br />
<span style="color: red;"><span style="font-size: small;"><b><span style="font-size: small;">AKTUALNY KONTAKT:</span></b></span></span><br />
Aleksandra Stępień, prezes stowarzyszenia:<br />
tel. 696 141 235<br />
mail:<br />
stowarzyszenie (at) miastomoje (dot) org<br />
<br />
<span style="font-size: small;"><b><span style="font-size: small;"><br /></span></b></span>
<span style="font-size: small;"><b><span style="font-size: small;"><br /></span></b></span>
<span style="font-size: small;"><b><span style="font-size: small;">******</span></b></span><br />
<br />
<br />
<span style="font-size: small;"><b>STOWARZYSZENIE MIASTOMOJEAWNIM.PL</b><br /> </span><br />
<span style="font-size: small;">Założone w 2007 roku w Warszawie.<br /> </span><br />
<div class="region region-content">
<div class="block block-system" id="block-system-main">
<div class="content">
<div class="node node-page node-full clearfix" id="node-9">
<div class="content clearfix">
<div class="field field-name-body field-type-text-with-summary field-label-hidden">
<div class="field-items">
<div class="field-item even">
Obecnie funkcję prezesa stowarzyszenia pełni <b>Aleksandra Stępień</b>.<br />
W skład Zarządu wchodzą ponadto:<br />
<ul>
<li>Aleksandra Leśnicka</li>
<li>Dobrosz Płaska</li>
<li>Łukasz Sobczyk</li>
<li>Artur Zadroziński</li>
</ul>
Nad pracami Zarządu czuwa Komisja Rewizyjna w składzie:<br />
<ul>
<li>Piotr Manowiecki</li>
<li>Olga Ptasińska</li>
<li>Arno Schotmans</li>
</ul>
</div>
</div>
</div>
</div>
</div>
</div>
</div>
</div>
<span style="font-size: small;"><br />
<b>DLACZEGO:</b><br />
Założone w wyniku niezgody na narastającą dewastację i zawłaszczanie przestrzeni publicznej przez tzw. reklamę zewnętrzną (outdoor). Jeśli chcesz to zobaczyć, ściągnij darmowy pdf naszej publikacji (dostępny w zakładce na górze strony) lub odwiedź naszą galerię zdjęć (<a href="https://picasaweb.google.com/miastomoje/Set1City">TUTAJ</a>).<br />
<b><br />
NASZ CEL:</b><br />
Doprowadzenie do uchwalenia przepisów prawnych, pozwalających na efektywne regulowanie rynku reklamy zewnętrznej na każdym poziomie, od ulotek rozklejanych na słupach, po wielkoformatowe siatki reklamowe, zasłaniające całe budynki.</span><br />
<span style="font-size: small;">Uważamy, że najlepszą formą tych przepisów byłaby jednolita Ustawa o estetyce przestrzeni publicznej, zmieniająca kilkanaście innych ustaw, które (nieskutecznie) reklamę zewnętrzną regulują w chwili obecnej.<br />
<b><br />
JAK TO ZROBIĆ:</b><br />
Nie trzeba wyważać otwartych drzwi, wystarczy przyjrzeć się, jak zrobiły to kraje, które z gospodarką rynkową mają do czynienia nie od 20, ale od ponad 100 lat, takie jak choćby Niemcy, Francja, USA czy... Singapur (jedno z najefektywniejszych unormowań w tym zakresie na świecie).</span><br />
<span style="font-size: small;"><br />
My znamy te zasady i na ich bazie stworzyliśmy zbiór postulatów, dotyczących dobrych regulacji prawnych (szczegóły w zakładce na górze strony lub pod tym tekstem). Po początkowych doświadczeniach, zdecydowaliśmy się porzucić pomysł napisania obywatelskiego projektu ustawy i skupić się na działalności lobbingowej.</span><br />
<br />
<span style="font-size: small;">Najlepszą ustawę regulującą ten problem musi stworzyć bezpośrednio Ministerstwo Infrastruktury, gdyż tylko tam istnieje zespół prawników, posiadający odpowiednią wiedzę w zakresie prawa dotyczącego kształtowania i zagospodarowania przestrzeni. </span><br />
<span style="font-size: small;"><br />
W 2009 roku zaproszono nas do prezentacji naszych postulatów na Komisji Przyjazne Państwo. Komisja ta, reprezentowana przez jej przewodniczącego, posła Wiesława Wodę, skierowała dezyderat na ręce Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o stworzenie ustawy porządkujący rynek reklamy zewnętrznej w oparciu o nasze postulaty. Odpowiedź tę umieściliśmy w wydanym przez nasze stowarzyszenie albumie "POLSKI OUTDOOR", który rozdajemy gratis (Ministerstwa, posłowie, wojewodowie, prezydenci miast, burmistrzowie, fundacje, stowarzyszenia).<br />
</span><br />
<span style="font-size: small;"><br />
<b></b></span><br />
<span style="font-size: small;"><b>KRÓTKA HISTORIA NIEMOŻNOŚCI</b><br />
<b></b></span><br />
<span style="font-size: small;">W maju 2009 roku, po naszej prezentacji dla sejmowej komisji Przyjazne Państwo, Sejm RP wystosował na ręce Prezesa Rady Ministrów dezyderat, postulujący pilne stworzenie interesującej nas ustawy, opartej o nasze postulaty. W dn. 3.11. 2009. roku, </span><span style="font-size: small;">podczas obrad kończących roczne prace Warszawskiego Okrągłego Stołu Reklamowego,</span> wiceminister infrastruktury Olgier Dziekoński zadeklarował, że interesująca nas ustawa powstanie w okresie jednego roku.<br />
W sierpniu 2010 r. Ministerstwo Infrastruktury wycofało się ze stworzenia tej ustawy, deklarując w zamian wprowadzenie do przygotowywanej Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym tzw. miejscowych przepisów urbanistycznych. Narzędzie to miało pozwolić gminom stanowienie ładu reklamowego na swoim terenie przy pomocy zwykłej uchwały rady gminy.<br />
W czerwcu 2011 r. zorganizowaliśmy pod patronatem Prezydenta Łodzi dużą konferencję dla plastyków miejskich z całego kraju, z udziałem wiceministra infrastruktury Radosława Stępienia. Wspólnie zastanawialiśmy się nad możliwościami efektywnego wykorzystania tych przepisów, a także sposobami koordynacji polityki reklamowej gmin w skali całego kraju.</div>
<div style="color: #073763;">
Trzy dni po zakończeniu tej konferencji Ministerstwo Infrastruktury wycofało się oficjalnie z planów stworzenia tych przepisów.</div>
<div style="color: #073763;">
<div dir="ltr" style="color: #073763; text-align: left;">
<span style="color: #073763; font-size: small;">Po pięciu latach działalności znaleźliśmy się w punkcie wyjścia. </span></div>
<br />
<span style="font-size: small;"><b>NASZE POSTULATY OFICJALNIE POPARLI:</b></span><span style="font-size: small;"><b> </b></span><br />
<span style="font-size: small;">Sejm RP</span><br />
<span style="font-size: small;">Minister Kultury <br />
I Ogólnopolski Kongres Plastyków Miejskich<br />
Zarząd Główny Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP)</span><br />
<span style="font-size: small;">Zarząd Warszawski SARP<br />
Związek Miast Polskich <br />
Okręgowa Izba Urbanistów w Warszawie<br />
Wojewoda Mazowiecki<br />
Wojewoda Kujawsko-Pomorski<br />
Prezydent Poznania<br />
Prezydent Warszawy<br />
Prezydent Częstochowy <br />
Prezydent Bydgoszczy <br />
Prezydent Olsztyna<br />
Prezydent Łodzi<br />
Prezydent Lublina<br />
Prezydent Gorzowa Wielkopolskiego</span><br />
<span style="font-size: small;">Stołeczny Konserwator Zabytków </span></div>
<div style="color: #073763;">
<span style="font-size: small;">Toruński Konserwator Zabytków</span><br />
<span style="font-size: small;">oraz liczne instytucje kultury i organizacje pozarządowe, m.in: </span></div>
<div style="color: #073763;">
<span style="font-size: small;"> Forum Kultury Przestrzeni, Forum Rozwoju Warszawy, Fundacja Helsińska, stow. Krytyki Politycznej w Białystoku, Zarząd Główny Związku Polskich Artystów Plastyków, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Instytut Teatralny, Małopolski Instytut Kultury</span><br />
<br />
<span style="font-size: small;"><b>Projekt wydania albumu POLSKI OUTDOOR finansowo wsparły firmy:</b><br />
</span><span style="font-size: small;">Warszawski oddział SARP, Gemini Holdings, Gemini Park, Gemini Jasna Park, </span><span style="font-size: small;">ARE Stiasny&Wacławek, BM Architekci, Decorum Architekci, Hermanowicz&Rewski Architekci, JEMS Architekci, Mąka.Sojka Archiekci, Krokus </span><br />
<span style="color: #073763; font-size: small;">DZIĘKUJEMY!<br />
<br />
<b>CO ZROBILIŚMY:</b><br />
Zrealizowaliśmy ponad sto prezentacji, debat i wystaw w całej Polsce. Odwiedziliśmy wiele urzędów miast i gmin, fundacji i stowarzyszeń. Za każdym razem prezentujemy problem wizualnego chaosu w przestrzeni publicznej, wyjaśniamy na jakiej postawie on dziś w Polsce funkcjonuje i przedstawiamy sposoby rozwiązania. <br />
<b><br />
JAKIE MOGĄ BYĆ KORZYŚCI FINANSOWE:</b><br />
Uważamy, że utrzymanie estetyki przestrzeni publicznej powinno być obligatoryjnym zadaniem własnym gminy, wynikającym z ustawy o samorządzie terytorialnym, a środki na realizację tego zadania powinny pochodzić z opłat za wykorzystanie tej przestrzeni jako powierzchni reklamowej. Uważamy, że w odniesieniu do zjawiska reklamy, jako "przestrzeń publiczną", należy traktować całą powierzchnię gminy, rozumianą jako "wspólna przestrzeń wizualną", również w części położonej na terenach prywatnych. Uważamy, że gminy powinny czerpać znaczne dochody z tytułu komercyjnego wykorzystania tego wspólnego dobra jako powierzchni reklamowej.<br />
<br />
<b>NAGRODY:</b><br />
W lipcu 2011 r nasze stowarzyszenie otrzymało Nagrodę Miasta Stołecznego Warszawy, przyznaną przez panią prezydent Hannę Gronkiewicz-Walz.</span><br />
<span style="color: #073763; font-size: small;">Publikacja POLSKI OUTDOOR otrzymała nagrodę Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu dla najlepszej książki jesieni 2009.<br />
<br />
<b><span class="Apple-style-span" style="color: #990000;">JAK MOŻNA NAM POMÓC:</span></b><br />
</span><span class="text_exposed_show">Najlepszą formą pomocy jest wysłanie na ręce prezydent RP listu popierającego postulat regulacji rynku reklamy zewnętrznej. Formularz listu dostępny jest pod <a href="http://polskioutdoor.blogspot.com/p/list.html">TUTAJ.</a> </span></div>
<div dir="ltr" style="color: #073763; text-align: left;" trbidi="on">
<span style="color: #073763; font-size: small;"> <br />
<b>POSTULATY</b> STOWARZYSZENIA MIASTOMOJEAWNIM.PL <br />
DOTYCZĄCE KONIECZNYCH ZMIAN PRAWNYCH W ODNIESIENIU DO PROBLEMU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ<br />
<br />
<br />
<b>WSTĘP</b><br />
<br />
W chwili obecnej Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt nowelizacji prawa budowlanego, ustaw o zagospodarowaniu przestrzennym, oraz niektórych innych ustaw. Uważamy, że cały ten wysiłek może pozostać niezauważony, a chaos w krajobrazie polskich miast będzie narastał, jeśli nie zostanie jednocześnie opanowany problem reklamy zewnętrznej.<br />
<br />
Dotychczasowe unormowania dotyczące tego tematu są nieprecyzyjne, rozproszone pomiędzy wiele aktów prawnych, a kontrola ich wykonania leży w gestii wielu instytucji, dla których często jest to problem drugorzędny. Sytuacja ta umożliwia podmiotom zajmującym się reklamą zewnętrzną tzw. „kreatywną interpretację” tych przepisów, pozwalającą na lokowanie nośników reklamowych w przestrzeni publicznej w zgodzie z prawem z jednej strony, a niemal poza wszelką kontrolą z drugiej.<br />
<br />
Problem ten nie jest problemem lokalnym, a w szczególności warszawskim. Dotyczy wszystkich miast i gmin w Polsce, gdzie szczególnie atrakcyjne dla reklamodawców miejsca (strefy centralne, skrzyżowania ważnych ciągów komunikacyjnych, trasy wylotowe i przelotowe) pokryte są gęstą mieszaniną wszelkiego typu reklam. Reklamy coraz częściej pojawiają się też w strefach zabytkowych, na terenach zielonych, czy wypoczynkowych.<br />
<br />
<br />
Za szczególnie degradujące dla przestrzeni publicznej uważamy następujące mankamenty prawa:<br />
<br />
• Brak jest określonej granicy ilości i wielkości nośników reklamowych, a także minimalnych odległości pomiędzy nimi.<br />
• Brak jest wyznaczonych stref o szczególnym znaczeniu, całkowicie wolnych od reklam.<br />
• Sytuowanie większości nośników reklamowych następuje na podstawie zgłoszenia, nie wymagającego uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. Firmy celowo opóźniają odbiór listów poleconych poza ustawowy, 30-dniowy termin, uniemożliwiając w ten sposób doręczenie sprzeciwu wobec podjętych działań.<br />
• Miasta i gminy mają bardzo ograniczony wpływ na sytuowanie nośników reklamowych, ze względu na niedostatek planów miejscowych, sporządzanych głównie dla terenów rozwojowych. Problem reklamy zewnętrznej dotyczy natomiast głównie stref zagospodarowanych, centralnych.<br />
• Czas trwania procedury rozbiórki nielegalnie umieszczonych reklam jest z reguły dłuższy niż okres trwania kampanii reklamowych, których te nośniki dotyczą. Reklamodawcy osiągają więc w nielegalny sposób swój cel (i dochody), zachowując jednocześnie pozory legalności.<br />
• Dolegliwość kar za nielegalnie umieszczone reklamy jest bardzo niska, wielokrotnie niższa od przychodów z tytułu ich eksploatacji.<br />
• Brak jest instytucji jednoznacznie odpowiedzialnej za kontrolę rynku reklamy zewnętrznej .<br />
<br />
<br />
<br />
<b>POSTULUJEMY</b><br />
<br />
W tak nie sprzyjających ochronie estetyki przestrzeni publicznej warunkach prawnych, ilość nośników reklamowych w Polsce rośnie stale o ok. 10% rocznie (wg danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej). Uważamy, że proces ten należy natychmiast zatrzymać, cofnąć i poddać kontroli.<br />
<br />
<br />
W związku z powyższą sytuacją wnioskujemy o pilne podjęcie następujących działań:<br />
<br />
1. Wprowadzenie do opracowanego obecnie projektu zmian prawa budowlanego i niektórych innych ustaw, poprawek doraźnie ograniczających problem reklamy zewnętrznej. W tym zakresie nasze stanowisko zbieżne jest z wystąpieniem Prezydenta Miasta St. Warszawy, pani Hanny Gronkiewicz Waltz, w piśmie z dnia 29.09.2008, a zwłaszcza:<br />
• wprowadzenie do ustawy o prawie budowlanym, obok budynków, budowli i obiektów małej architektury, czwartej kategorii obiektów – reklam, co umożliwi konstruowanie w stosunku do nich osobnych uregulowań<br />
• Wprowadzenie do Ustawy możliwości tworzenia przez gminy rodzaju publicznie procedowanego prawa miejscowego, dotyczącego tylko sytuowania reklam<br />
<br />
2. Natychmiastowe rozpoczęcie prac nad ustawą całościowo ujmującą problematykę reklamy w przestrzeni publicznej. Ustawa ta powinna uwzględniać co najmniej następujące zagadnienia:<br />
· rozszerzenie definicji przestrzeni publicznej (tzw. wspólna przestrzeń wizualna), pozwalające na efektywną kontrolę reklam pojawiających się na terenach prywatnych<br />
· jednoznaczne zdefiniowanie reklamy zewnętrznej poprzez jej funkcję (informacja o charakterze komercyjnym), a nie fizyczną postać nośnika; jest to szczególnie ważne ze względu na pojawiające się, nowe technologie (np. projektowanie reklam na budynkach przy pomocy rzutników wideo wysokiej mocy) i na nasilającą się tendencję do przybierania przez reklamy postaci innych przedmiotów (pojazdów, bankomatów, automatów do kawy, kwietników, ławek, etc.).<br />
· wprowadzenie możliwości ustalenia limitu ilości nośników reklamowych zarówno w skali całego kraju, jak i w poszczególnych miastach i gminach.<br />
· mierzenie ilości nośników reklamowych poprzez liczbę odsłon treści reklamowych na każdym nośniku (dotyczy to problemu tzw. scrolli - reklam przewijanych, oraz reklam wykorzystujących techniki wideo).<br />
· wprowadzenie maksymalnej wielkości nośników reklamowych, w zależności od wielkości miasta i rejonu ich umiejscowienia, oraz minimalnych odległości pomiędzy nimi; sugerujemy maksymalną wielkość reklam w strefach centralnych miast na poziomie maksymalnym 2 m2 w ciągach pieszych i 8 m2 poza nimi<br />
· wprowadzenie stref ochronnych, całkowicie wolnych od reklam, obejmujących:<br />
a. tereny zielone<br />
b. tereny rekreacyjne<br />
c. zabytki i rejony zabytkowe<br />
d. cmentarze<br />
e. miejsca kultu religijnego<br />
f. miejsca pamięci<br />
g. szkoły i uczelnie<br />
h. gmachy administracji państwowej i użyteczności publicznej<br />
i. Miejski System Informacji<br />
j. oznakowanie dróg<br />
· powiązanie zgody na umieszczanie reklam na wielkoformatowych siatkach, z faktycznie wykonywanym remontem fasady budynku; reklamy takie winny być umieszczane na rusztowaniach budowlanych, nie zaś bezpośrednio na fasadzie; wprowadzenie maksymalnego okresu ekspozycji takich reklam (6 miesięcy) i okresu karencji do następnej ekspozycji (5 lat)<br />
· wprowadzenie całkowitego zakazu umieszczania wideobilboardów, wielkoformatowych ekranów wideo i innych form tzw. reklamy dynamicznej w miejscach widocznych z dróg dla pojazdów kołowych<br />
· konieczność uzyskiwania zgody na umiejscowienie każdej reklamy o powierzchni większej, niż 1 m2<br />
· skrócenie procedur administracyjnych, związanych z rozbiórką lub usuwaniem nielegalnie umieszczonych nośników reklamowych, do maksymalnie 1 tygodnia<br />
· zwiększenie kar za umieszczenie nielegalnej reklamy do poziomu przekraczającego przychody z jej eksploatacji<br />
· umożliwienie karania reklamujących się w sposób nielegalny firm i podmiotów (sprawstwo kierownicze), a nie osób bezpośrednio umieszczających nielegalne reklamy w przestrzeni publicznej; zlikwiduje to zjawisko plakatów i ogłoszeń umieszczanych w olbrzymich ilościach na elementach infrastruktury miejskiej, takich jak słupy sygnalizacji miejskiej, latarnie, skrzynki sterownicze itp.<br />
<br />
Postulujemy ponadto utworzenie jednej instytucji kontrolnej, całościowo odpowiadającej za egzekwowanie nowych przepisów. Koszty utworzenia i funkcjonowania tej służby powinny ponieść w całości podmioty czerpiące dochody z umieszczania w przestrzeni publicznej treści komercyjnych. W chwili obecnej komercyjne wykorzystywanie tej przestrzeni jest bezpłatne. Postulujemy wprowadzenie opłaty na poziomie 3% przychodów z takiej działalności. Mechanizm ten zastosowano już z powodzeniem w obowiązującej Ustawie o kinematografii, wobec nadawców komercyjnych, finansujących obecnie Polski Instytut Sztuki Filmowej.<br />
<br />
<br />
Elżbieta Dymna<br />
Prezes stowarzyszenia MiastoMojeAwNim.pL</span><span style="font-size: small;"><br />
</span></div>
</div>
eMeRhttp://www.blogger.com/profile/08133405635384808903noreply@blogger.com0